Sunday, May 31, 2009

HUJAH BERBEKAM

Hadith dari Ibnu Abbas ra menerangkan: "Bahawa ada 3 cara pengubatan yang dilakukan pada masa Rasulullah SAW iaitu: MADU (AL 'ASL), BERBEKAM (AL HIJAMAH) & PEMANASAN (AL KAYY) dan Rasulullah SAW menghindari pengobatan KAYY yakni api.

Dari riwayat lain yang bersumberkan dari Mujahid dari Ibnu Abbas disebutkan bahawa Rasulullah SAW bersabda;
"Berubat itu dengan BERBEKAM."
MADU menjadi dasar UBAT-UBATAN, terutama ubat berasal dari tumbuh-tumbuhan; herba yang alami/semulajadi dan tidak mengandungi kimia sintetik. BEKAM menjadi dasar kepada PEMBEDAHAN dan API menjadi dasar kepada perubatan LASER.

Dalam hadith yang lain diriwayatkan oleh Tirmidzi menerangkan: "Bahawa ketika Nabi SAW dalam perjalanan ke ISRAK MIKRAJ, Baginda bertemu dengan Malaikat yang memerintah supaya Ummat Muhammad SAW menggunakan BEKAM sebagai kaedah rawatan penyakit. Pesanan yang berulang-ulang menyebabkan Rasulullah SAW takut hal tersebut menjadi FARDU/WAJIB ke atasnya.

Rasulullah SAW memuji orng yang berbekam: "Dia membuang darah yang kotor, meringankan tubuh serta menajamkan penglihatan." Allah mengharuskan dalam satu tahun sebulan di bulan Ramadhan untuk mencuci ROHANI dengan BERPUASA jadi wajarlah kita mensucikan JASMANI dengan BERBEKAM.
BERBEKAM sebelum puasa akan lebih baik manfaatnya.

No comments:

Post a Comment