Tuesday, July 14, 2009

AKU BEKAM SUAMIKU...

Actually hubby aku adalah orng kedua yg aku bekam sejurus selesai kursus bekam dulu(dah lama tersimpan gambar ni dah...)...ialah terpaksalah beliau jadi model aku, sebab aku nak ambik gambar bekam kat pesakit yang aku bekam kebanyakannya org perempuan rasanya tidak sopan sebab melibatkan aurat..tak macam orng lelakikan...so ni aku bekam atas kepala suami..yang aku tau bila aku bekam atas kepala suami aku katanya tak sakitlah tapi mengantuk..itu yang aku perasan bila aku bekam pesakit yang lainla...resultnya: ada kata migrain kurang/sakit kepala berkurangan, ada yang kata ringan kepala dan ada yang kata tak ada perubahan..selalu yang tak de perubahan ni orang yang cerdas dan sihat.







Ni resultnya bila dah aku gunting dulu rambut suami, then aku cukur, selalunya "shaver" yg aku gunakan satu tuk satu orang sahaja tuk langkah-langkah keselamatan, dah cukur satu orang dinasihatkan buang shaver tersebut..jgn guna untuk orng lain pulak...ingat tu wahai pembekam semua...!!!

Actually aku tak dapat nak tunjuk gambar darah yang keluar dari kulit kepala suami aku even di kakinya keluar banyak darah..sebab aku sorang je, pakai glove pulak tu, so tak de sapa tolong aku snap gambar, gambar yang aku ambil ni pun agak kurang memuaskan...takpe janji semua orng boleh tengokkan...so gambar di atas ni macam procedure biasala kena pump dulu kulit tu tuk mengebaskan kulit ..dan bagi toksid berkumpul disitu..bila kita cucuk jarum dah tak rasa sakit...


Untuk pengetahuan semua, suami aku kena ghout semasa aku bekam ni, jadinya aku tak boleh buat bekam di tempat ghout tersebut, so kaki suami aku bengkak didepan kakinya(lupa nak mbik gambar) so aku bekam dulu di belakang betis..memang banyak darahnya keluar..warna darah tersebut seakan-akan cincau...berwarna hitam...

Kalau mengikut petua Sifu aku PJS Puan Noreda yang mengajar aku bekam dulu, dia nasihat sesiapa yang high toksid ataupun kena ghout ni eloklah pantang 6bulan jgn makan daun kuchai, tomato, kekacang, daging merah(kambing dan lembu), dan terung. Kalau berpantang ni Insya Allah leh sembuh, kalau boleh jgnlah makan ubat tahan sakit..selalunya aku tengok kalau orng kena ghout ni selalu tak tahan sakit dah akan tuju ke farmasi aje...ubat tahan sakit ni tuk tahan sakit sahaja tapi tak buang penyakit tu, jadi kesan jangka panjangnya ialah buah pinggang kita akan rosak sebabkan ubat kimia tadi. Jadi suami aku pun gitu jugak hehehe biasalah orng lelakikan bukan nak kutuk tau ...tapi memang camtulah jadinya kita para isteri ni kenalah alert/beri perhatian bila masak tu cuba jgn bagila suami tu masak/makan...tapi tulahkan susah nak cakap bab pantang-pantang ni....masalahnya suami aku ni pantang jumpa nak makan aje esp terung tu makanan favourite lagi...hehehe...oklah..







Ni kesan/tanda/scar selepas aku bekam kaki suami aku...lega sikit ghoutnya...Ameen. Bila surut ghoutnya nanti bolehla aku bekam kat area yg ghout selalu attack tu, tengah bengkak ni Sifu aku kata tak boleh..sakit woi!! Insya Allah nanti aku bekam Titik Rasulullah kat Hubby aku and published kat kawan2 tuk pengetahuan semua ye..Insya Allah...tq so much my beloved Hubby sudi jadi model tuk entry aku ni....

* selalunya tanda/kesan/scar ni akan hilang dalam 3-5hari sahaja...

No comments:

Post a Comment